Melody will never die. Will NEVER die.

Kapitola první - part three

20. února 2015 v 12:43 | MJJcreatePRODUCTION |  Překlady knih a článků (ÚRYVKY)

Během osmdesátých a časných devadesátých let byl Michael dvakrát pozván do Bílého domu stranou Republikánů (ačkoli to mohl být pouhý oportunismus prezidenta v otázce: Mohli se setkat s Michaelem a oni to uvítali). Nicméně, i když záměrem Republikánů bylo pozvat Michaela za účelem udělat si reklamu, byli to právě Demokraté, pro které se Michael rozhodl získávat finanční prostředky.

Michaelovo chování v soukromí naprosto nepřispívalo vžité mantře osmdesátých let - tedy ke kultu chamtivosti a přebytku, on vždy ukojoval svou touhu nákupy v dobročinných obchodech. To byl rys, který mu byl vštěpen už v dětství jeho stoicky klidnou, ale přesto jemnou matkou Katherine. Jako součást té nesmírné mediální katastrofy, kterou bylo interview Martina Bashira "Living with Michael Jackson", poskytl Michael veškeré záznamy z "Private home videos". Byla to sbírka upřímných záznamů o něm a jeho soukromém životě.

Na jedné pásce byla natočena chvíle, kdy Michael v průběhu éry Thriller jede v autě se svými bratry do Alabamy, na které, po návrzích Michaelových bratrů, že mu zaplatí návštěvu Armády spásy, byl Michael nucen roztomile bránit svou zálibu ve smlouvání a pošťuchování.

"Nesmějte se! Najdete tam dobré věci! Na jiných místech by se prodávaly mnohem dráž! Říkám vám … neválejte se tu smíchy, mám z toho depresi!"

Michaelův souběžný "hudební druh" - Prince - řvával ve svém albu "Around The World In One Day" (Kolem světa za jediný den): "Kdo kdy říkal, že sloni jsou silnější než muly?!" Rád si představuji ten program jednání, kdyby se tihle dva skvělí umělci sešli na nějakém tajném místě - (jedna z těch příležitostí popovídat si po tom, co by si zahráli ping-pong). To setkání by obnášelo vážnou konverzaci, ve které by se rozhodli oddělit dvě zcela rozdílné politické strany - komunismus a kapitalismus. A pracovali by v součinnosti při hlásání poselství celosvětového míru. Koneckonců mezi nimi panoval oboustranný obdiv - oba vystoupili na jevišti, aby vzdali hold tomu druhému. Prince s "coverem" k písni "Don´t Stop Till You Get Enough" (originální bicí byly použity se svolením Princova dlouholetého spolupracovníka, Sheily E.) a také k písničce "Shake Your Body" (Down To The Ground) - příležitostně zařazené v jeho soupisu písní na koncerty. Michael mu to oplatil tím, že zařadil Princovu hudbu do "přestávky" na turné Bad, kterou vyplnily remixy Princových písní hrané Michaelovými hudebníky. Nejčastěji se jednalo o refrén písně "Let´s work" - z Princova stejnojmenného alba - zařazen do živého vystoupení k tanečnímu úseku "Billie Jean". V autobiografii "Moonwalker" si můžeme všimnout vtipné okolnosti, kdy Michaelův šimpanz Bubbles má na sobě triko s Princem.

Michaelova odpověď na obvinění z roku 1993 má charakter socialistické propagandy - robot z Moonwalkeru, živý z vyhlazování stovek bezejmenných klonů zmutovaných do stalinistické obdoby HIStory sochy: pro přidružené album byl použit menší "šprým" - přímý výtah z Hitlerova "Triumph of the Will" (Vítězství vůle). Video k písni "Earth song" bylo nepochybně ovlivněno sovětským propagandistickým videem z roku 1972 s názvem "Ave Maria". Mluvená pasáž v písni "Stranger In Moscow" v překladu znamená: "Proč jsi přišel ze západu? Přiznej se! Přišel jsi ukrást úspěchy pracujícím lidem!"

Michael měl mnohem víc co dočinění s pádem Berlínské zdi, než si kdo dokáže představit. Stasi (Ministerstvo státní bezpečnosti) mělo takové obavy z jeho vlivu, že vymyslelo tajnou operaci, která měla za úkol sledovat každý jeho krok během jeho pobytu v Berlíně. Poznámky v dokumentu východoněmecké tajné policie jasně dokazují, jak moc byl Michael sledován během svého turné v Berlíně. Stasi špehovalo při jeho návštěvě berlínské západovýchodní hranice. V dokumentu bylo napsáno:

"Tři auta vyjela až k hraničnímu přechodu. V autě sedělo mnoho neznámých mužů a žen - mezi nimi byl i americký rockový zpěvák Michael Jackson. Po celou dobu ho doprovázela osoba ženského pohlaví, asi pětadvacetiletá, 165 cm vysoká, štíhlé postavy."

Jmenovitě, Karen Faye.

Stasi se obávala, že koncert Michaela Jacksona z turné Bad odehrávající se v červnu 1988 v Berlíně - něco přes rok před pádem Berlínské zdi - bude působit jako katalyzátor pro již tak se zvyšující úroveň nezvladatelného chování. Tajná policie se obávala, že "mladí lidé v okolí Braniborské brány udělají cokoli, jen aby ten koncert viděli … klidně vyprovokují konfrontaci s policií!"

Množství zahraničních médií, která směla být na koncertě přítomna, vyhodnotila situaci jako potenciální ohrožení národní bezpečnosti.

To, že Michael plánuje koncertovat v popředí Reichstagu, bylo známo. A právě několik set metrů od tohoto místa se večer shromáždil rozvášněný dav. Tisíce mladých lidí se sešly, aby ho slyšely. Následovaly násilné střety mezi východoněmeckou mládeží a policií.

Vystoupení k písni "Black or White" na HIStory world tour bylo oslavou pádu Berlínské zdi, jehož vrchol představovalo zničení a zhroucení symbolické stěny z reproduktorů. Vystoupení k písni "Earth song" na tom samém koncertě zahrnulo ohromný tank, který přijel na pódium na samotný závěr písně. Význam těchto vizuálních efektů nemůže být podhodnocen - obzvlášť z pohledu východoevropského diváka, který dlouhá léta žil v takových podmínkách.

*

A samozřejmě nesmíme zapomenout na kontroverzi obklopující píseň "They Don´t Care About Us".

Michael ve skladbě použil kontroverzní slova jako "Jew" a "Kike", což vedlo až k tomu, že byl společností Sony Music Entertainment donucen k maskování skutečného významu daných slov. A nebyl by to Michael, kdyby se nechal naprosto ovládnout a něco si nechat přikazovat. Udělal to zkrátka tak, že místa, která měl zamaskovat, prostě velmi silně "proškrábal" a "propípal". Ve výsledku se tedy posluchač zaměřil právě na tato místa a Michael tak mohl vyjádřit své znechucení nad nucenou cenzurou. Záběry pořízené během nahrávání této písně ukazují, jak Michael vztekle házel vybavením ve studiu. Následující varianty nahrávky - vydané na pozdějších kompilacích - nahradily místa "škrábaného" zvuku, který Michael naladil kolem cenzurovaných slov, stejně sluchově "nepříjemným" opakováním lyricky arytmických slov z první části linky: "Kopni mě, kopni! Jen mi neříkej, jestli jsem bílý nebo černý!" Píseň je tedy navždy "zjizvená" a posvěcená tímto záměrným nedostatkem řádné úpravy.

Během rozhovoru s Diane Sawyer, které Michael zorganizoval k propagaci alba HIStory, byl vypuštěn do éteru i "nafoukaný" krátký film k tomuto albu. Je to práce, která zcela jistě použila některé úseky z nacistického propagandistického kusu - Vítězství vůle. Během rozhovoru s Diane Michael obhájil použití slov "Jew" a "Kike" tím, že Dianě velmi chladně odsekl: "Využil jsem ty snímky, abych ilustroval, do jaké míry jsem se sám stal obětí! Stejně jako Židé, kterým byla délka života vyměřena podle síly dopadu holocaustu!"

Ve skutečnosti je slovo "Kike" odvozeno z hebrejského označení pro "kruh" - šlo o pohrdavé označení Židům, v důsledku toho, že byli nuceni nakreslit na sebe místo kříže kruh, po příjezdu do Ameriky - pokud se jim podařilo uprchnout před zvěrstvy páchanými v Evropě za Druhé světové války.

A - samozřejmě - Michael byl také diskriminován.

V rozhovoru s rabínem Schmuley Boteachem, Michael řekl:

"No, já bych řekl, že my je nezajímáme. Termínem "my" myslím ty z nás, kdo jsou odsouzeni neprávem, ty, kdo jsou znásilňováni, ty, které oni nazývají negři. To je jejich vizitka! To oni špatně pochopili, když jsem začal mluvit o "Kike" lidech! Víš, nemám absolutně nic proti Židům! Když jsem byl malý kluk, měli jsme židovské právníky a účetní a spávali na posteli vedle mne, oni navzájem se oslovují "kike". Zeptal jsem se: Co to znamená? A oni odpověděli: To je hanlivé označení pro Židy. Černochům by řekli negře, nám "kike". Řekl jsem : Ou! Od té doby jsem věděl, že mě by řekli negr a jim "kike". To je to, co říkám a oni to používali. Všechno to pochopili špatně. Nikdy bych … to snad víš!"

Ve svém oficiálním prohlášení Michael rázně odmítá obvinění:

"Ta píseň je ve skutečnosti o bolesti předsudků a nenávisti, je to způsob, jak upozornit na sociální a politické problémy. Já jsem hlas obviněného a pronásledovaného. Já jsem hlas každého! Jsem skinhead, jsem Žid, jsem černoch, jsem běloch. Já nejsem ten, kdo útočil … jsem naštvaný a pobouřený, když si uvědomím, že bych tak mohl být interpretován a označen!"

P.S. Tak dámy, a toto je poslední část mého překladu této knihy, neboť zahraniční server mi právě včera odmítl další přístup na jejich web,tudíž se k dalším kapitolám knihy nedostanu :-( doufám, že jsem vám udělala radost alespoň tím kouskem, který jsem (velmi svědomitě) přeložila :-)
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Nefra Nefra | 20. února 2015 v 13:37 | Reagovat

Velké díky za Tvou mravenčí práci.Škoda,že nám znemožnili pokračování. :-( Tak budeme doufat,že se objeví později. ;-)

2 hanylen hanylen | E-mail | Web | 20. února 2015 v 15:49 | Reagovat

Díky ti moc, Domi. Na tu část z dokumentu Home videa si jasně pamatuji. Doufám, že se možnost čtení zase obnoví a budeme se těšit na další díly. ;-)

3 Zuzy Zuzy | Web | 20. února 2015 v 20:04 | Reagovat

Moc děkuju za práci i trpělivost a taky obětavost, se kterou nám překládáš, prtože mám šanci se něco víc dozvědět, snad bude technika moudřejší a my díky tobě taky. ♥

4 mjjcreateproduction mjjcreateproduction | 20. února 2015 v 20:19 | Reagovat

Bylo mi potěšením ...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama